Een Facebook groep of community in eigen beheer?
Een Facebook groep of eigen community?
22 augustus 2017 

Een Facebook groep of eigen community?

Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Huddle…  social media is HOT!

Het ene na het andere online community platform popt op en weet zijn weg naar onze smartphone te vinden. Dat is niet zonder reden; ieder mens heeft namelijk de aangeboren behoefte om ergens bij te horen. Ook willen we er toe doen binnen een groep, we willen van belang zijn. Deze basisbehoefte maakt social media ontzettend populair. Het verbind je namelijk met de mensen om je heen en met de merken waar jij fan van bent (al dan niet, waar jij je identiteit aan ontleed).

Community building op Facebook of op je eigen website?

Wil je als ondernemer online trainingen geven en mensen bij elkaar brengen, dan heb je met deze trend een krachtige combinatie in handen. Je hebt namelijk de ruimte om je content te plaatsen en je creëert automatisch extra waarde doordat je leden met elkaar in contact staan.

De ‘groepen functie’ van Facebook was hiervoor altijd de meest voor de hand liggende tool. Maar ook eigen exclusieve communities komen steeds vaker voor, wat de keuze voor jou als ondernemer lastig kan maken. In dit blog gaan we dieper in op het verschil, zodat jij straks de juiste keuze kunt maken voor jouw online community.

facebook vs community

Wat is een Facebook groep?

Facebook groepen zijn een onderdeel op het platform van Facebook. Hierin kan je je eigen micro-omgeving starten. Je kunt een groep zien als één tijdlijn, die je samen met de mensen die lid zijn van je groep binnen Facebook deelt.

Een groot voordeel van een Facebook groep, is dat bijna iedereen al een account op het platform heeft. Of het nou thuis op de bank of op het strand aan de Spaanse Riviera is, dat maakt geen verschil; Facebook is er altijd bij. Dat betekent dat Facebook je 24-7 toegang geeft tot jouw doelgroep. Dit maakt het voor je business een gemakkelijke stap om hier een groep voor je leden in te starten. De mensen zijn per slot van rekening al actief op dit platform.

Het maakt het ook meteen het grootste voordeel van het gebruik van Facebook groepen. Daarnaast is Facebook iets wat je het nu meteen kunt doen. Je maakt een groep, je kunt meteen adverteren en binnen een avond heb jij je eigen community geactiveerd.

Facebook groepen zijn te omschrijven als “snel, gemakkelijk en vertrouwd”.

Wat is een eigen community?

Een eigen community is een community omgeving die op jouw eigen domein staat. Hij staat op zichzelf en daardoor volledig in het teken van jouw markt / business. Deze omgeving is in te richten zoals jij dat wil. Structuur en ruimte om waardevolle content te bewaren is aanwezig.

Je hebt met een eigen community veel mogelijkheden, vrijheid en zelf de controle in handen.

Voorbeelden van eigen communities zijn:

Facebook groepen versus een eigen community

Alleen als we verder inzoomen op Facebook groepen ten over staande van eigen communities, dan zijn er tien punten die erg opvallen. Probeer deze punten mee te nemen in je afweging, want de kans is groot dat dit het verschil gaat maken voor jouw online community.

1. Afleiding

Het grote voordeel dat iedereen op Facebook actief is, brengt ook een nadeel met zich mee.

Met een Facebook groep, is jouw groep namelijk maar één klein onderdeel van het grote geheel.

Log je in op Facebook, dan komt als eerste je newsfeed naar voren. Een oneindige lijst aan posts waar je jezelf uren mee kunt vermaken. Facebook heeft je door de jaren heen namelijk goed leren kennen en weet dus precies wat jij leuk vindt om te zien.

Je herkent het vast wel: je wilt even iets checken op Facebook. Voor je het weet ben je een uur verder, heb je jezelf kostelijk vermaakt, maar ben je ook vergeten waar je voor kwam. Dat geldt ook zo voor de leden in je Facebook groep. Om na een tal van grappige videos, tag your friend afbeeldingen, vakantiekiekjes van je beste vriend, statusupdates, vriendschapsverzoeken en het feliciteren van je vrienden nog te weten dat er een groep is waar je in wilde kijken, moet je sterk in je Facebook-schoenen staan.

Door deze afleiding zal je community niet de aandacht krijgen die het verdiend. Je groep is maar één onderdeel in een ecosysteem van afleidingen. Het is net als in een relatie. Daar helpt het ook niet als je partner tijdens het voeren van een gesprek tegelijkertijd naar de televisie zit te kijken.

simpson afgeleid

Het minimaliseren van afleiding is een van de grootste voordelen van een eigen community. Deze staat in plaats van op een groter platform, namelijk op zichzelf. Logt een van je leden in op je community, is hij echt in jouw  omgeving.

Alles wat in een eigen community gebeurd, staat in het teken van jouw business.

2. Het overzicht

“A squirrel dying in fornt of your house may be more relavant to your interest right now than people diying in Africa” – Mark Zuckerberg

Facebook is een social media platform waarbij het ‘nu’ belangrijker is dan de historie. Om deze reden werkt Facebook ook met de welbekende tijdlijn waarin het meest actuele bericht bovenaan komt te staan. Hierdoor weet je zeker dat je niets mist van wat er NU speelt. Facebook speelt hiermee in op FOMO; de angst om iets te missen.

FOMO maakt Facebook de ideale tool wanneer het ‘nu’ voor jouw community het meest belangrijk is.

fomo pinguin

Start je een community waarin er veel waarde zit in content, uitleg en antwoorden op vragen dan is een eigen community wellicht beter.

Je community bestaat uit meer dan die ene tijdlijn die Facebook Groepen faciliteert, waardoor je berichten en content kunt structuren. Je kunt deze op een logische plek plaatsen zodat je leden berichten gemakkelijk kunnen terug vinden. Plaats je waardevolle content in een Facebook groep, dan verdwijnt deze naar onderen. Gezien deze content vervolgens met zoekactie lastig terug te vinden is, zijn leden snel geneigd om vragen opnieuw te stellen.

Om je leden de best passende ervaring te geven, adviseer ik je om bij je keuze na te gaan of de content die geplaatst wordt alleen ‘nu’ belangrijk is, of dat deze van waarde blijft. Kies bij het ‘nu ’voor Facebook en bij blijvende waarde voor je eigen community.

 3. De eerste indruk telt

Offline of online, dat maakt geen verschil… je eerste indruk is er één die telt.

Op het moment dat er een nieuw lid in je community binnenkomt, wil je dat diegene meteen met een warm bad wordt ontvangen.

Naast dat iedereen gelukkig wordt van een warm bad, is het ook belangrijk voor het onboarding proces van je community; het transformeren van je klant naar iemand die waarde toevoegt aan je community.

Eerste date

Het gemak van een log-in via Facebook is goed voor de eerste indruk. Let er bij het gebruik van een Facebook Groep wel op, dat je geen controle hebt op het eerste dat leden te zien krijgen bij het inloggen. De ‘nu ’mentaliteit kan daardoor voor een kouder bad zorgen dan bedoeld.

Leden belanden bij het openen van de groep, meteen in het gesprek dat er op dat moment afspeelt. Is er een heftige discussie gaande, dan is dat het eerste wat je nieuwe leden zien. Hun mening wordt hierdoor beïnvloed en het is moeilijk om deze later nog om te buigen.

Het duurt maar drie seconden om een eerste indruk te wekken, zorg er dus voor dat de eerste ervaring meteen een match is met wat jij voor ogen hebt.

Deze ruimte krijg je bij een eigen community wel. Wil je leden ontvangen met een welkomstboodschap of met een training omgeving, dan kan dat. Je bent niet gebonden aan de regels van een ander platform. Hierdoor heb je meer controle over de eerste indruk die je neer wil zetten.

4. Controle houden

De eenvoud en het gemak van Facebook is een van haar grootste krachten. Met een Facebook Groep kun je hier ook heel gemakkelijk gebruik van maken. Wil je een groep starten, heb je dit met een paar klikken al geregeld. Wel is de kracht van eenvoud, er ook een waar je ook aan gebonden bent met een Facebook Groep. Wanneer je meer wil dan alleen een tijdlijn voor jouw club, dan kan het zijn dat deze kracht je vijand wordt.

Facebook groep maken

Wil je privé berichten sturen, e-mail adressen verzamelen, banners plaatsen, je eigen huisstijl gebruiken, gamification toepassen, content sorteren of afleiding uitschakelen? Dan lukt dat niet binnen de kaders van Facebook. Dit zijn elementen die bij een eigen community vaak wel mogelijk zijn. Jij beheert namelijk zelf de knoppen. Dit geeft je ook meer controle. Een onderdeel waar we als mens graag aan vast houden.

We kunnen misschien allemaal nog de tijd herinneren dat je Facebook pagina enorm kon groeien wanneer je hier tijd in investeerde. Maar al snel begonnen ondernemers te merken dat zij niet meer het bereik en engagement met hun leden kregen die zij gewend waren. Bedrijven die groots geïnvesteerd hadden in fans en engagement, raakten dit kwijt. Misschien heb je dit zelf ook wel gemerkt. Je moet nu steeds vaker betalen om je gewenste bereik te halen.

Ga je met Facebook aan de slag, houd er dan rekening mee dat de commerciële keuzes die zij maken impact kunnen hebben op jouw omgeving. De eenvoud van Facebook biedt dus gemak tijdens het opzetten, maar je levert in op de eenvoud in mogelijkheden en controle.

5. Het zeur effect

Blije gezichten en mooie vakanties, Facebook staat er vol mee. Facebook is het platform waarop je je emoties kunt delen!

facebook reacties

Mensen doen actief mee en zijn dus al gewend zijn om op Facebook te posten. Hierdoor zal de stap naar het actief deelnemen in een Facebook groep klein zijn. Dit maakt het een aantrekkelijke keuze voor jouw online ‘club’. Waar je wel mee moet uitkijken op dit platform, is dat er naast de positieve ook negatieve emoties bij horen. Het is een uitlaatklep voor beide.

boos kind

Aangezien mensen sneller iets laten horen wanneer er iets niet goed is, dan wanneer het wel goed is, zie je dit ook op Facebook veel voorbij komen. Erg zonde, want wanneer iemand ‘zeurt’, triggert dat het ‘mee- zeuren’ bij anderen. Voor leden is Facebook één omgeving en dus één geheel.

We zien dan ook dat mensen deze emoties heel gemakkelijk meenemen in jouw groep of pagina. Dat is zonde voor de goede sfeer en enthousiasme van je anderen leden. Je wilt een feel-good community. Een waar je leden energie van krijgen en met plezier naar terug keren. Om deze sfeer te bewaken, modereer je je community op negatieve energie.

feel good

6. Bouwen aan je eigen of andermans platform

Een succesvolle community is er niet een waarin alleen jij waarde geeft. Leden dragen hier ook aan bij. Sterker nog, je leden dragen het succes van je community.

“Online communities are driven by the people within”

Leden zijn actief, plaatsen berichten en reageren op elkaar. Hierdoor word je community een levendige omgeving, waarin meer gebeurd dan alleen het consumeren van informatie. Je leden bouwen mee aan het succes en je community wordt dan ook gedragen door de content die je leden plaatsen. Dit type content noemen we ook wel User Generated Content of co-creation.

Belang user generated content

Deze content kun je gebruiken om aan je SEO strategie te bouwen. Doordat je leden zelf de vragen stellen en hier antwoorden op komen, schrijft je SEO strategie zichzelf. Een voorbeeldje: Stel je hebt een mediatie community. Iemand zoekt in Google naar “Welke houding is het beste tijdens mediteren?”. Gezien jouw leden volop bezig zijn met mediteren en deze vraag in je community al eens aan het licht is gekomen, ‘ziet’ Google dat en toont jouw community  in de zoekresultaten.

Owned-Media

Wanneer je een eigen community hebt, draagt geposte content direct bij aan je SEO strategie. Deze wordt namelijk in jouw omgeving geplaatst. Dit noemen we ook wel owned-media. Je hebt zelf de controle over je achterban en je virtuele vastgoed.

Borrowed-Meda

Gebruik je in plaats van een eigen community een Facebook groep, dan is dat anders. De content die geplaatst wordt en de likes die je verdiend hebt worden getoond, maar de inhoud blijft van Facebook. Dit noemen we borrowed-media. Je bouwt dan aan een andermans platform en de controle over de content blijft bij hen. Een voordeel is wel dat je aan je social-presence binnen Facebook bouwt. Wil je juist met het scoren in Google aan de slag gaan, dan kun je beter kiezen voor een eigen community. Je zet jouw ‘online club’ dan in als SEO booster voor je business.

Google increase

7. Blijf altijd alert

In het drukke leven van de ondernemer, zijn het internet en automatisering het godsgeschenk van deze eeuw. Hiermee weten we op een gemakkelijke manier tijd te winnen en zijn ‘kopieer-plak’ klusjes voor de meeste zaken verleden tijd. Met het eerder besproken ‘gemak’ van Facebook, win je veel tijd. Waar je later echter tijd op verliest, is dat zij geen automatisering ondersteunen. Nieuwe leden worden om die reden ook handmatig toegevoegd aan een Facebook groep.

Minion alarm

Wanneer je gebruik maakt van een Facebook groep, zorg er dan voor dat je een goed oogje in het zeil blijft houden voor nieuwe sales.

Als iemand in het moment van enthousiasme koopt, wil je diegene het liefst ook zo snel mogelijk met diezelfde emotie in je groep ontvangen.

Heb je dit soort zaken liever geautomatiseerd, kijk dan eens naar de mogelijkheden van een eigen community. Hierin zijn meestal koppelingen mogelijk.

koppelingen eigen community

8. Gelijke rechten voor iedereen

Wanneer je een online omgeving opzet voor je fans of leden, kun je uit twee verschillende constructies kiezen:

Iedereen is gelijk

Al je leden hebben dezelfde toegang en er is geen onderscheid tussen leden. Is je online omgeving volledig gratis of werk je maar met één type product of lidmaatschap, dan is een community waarin iedereen gelijk is voldoende voor je. Klinkt dit als jouw omgeving, dan kun je meteen met Facebook Groepen uit de voeten.

Toegang verschilt tussen leden

Een omgeving waarin je wel onderscheid maakt in wie waartoe toegang heeft binnen je community. Werk je met betaalde services en diensten, dan is de kans groot dat je zo’n soort onderscheid wil maken. Bijvoorbeeld doordat je gratis en betaalde leden hebt of verschillende trainingen verkoopt. Al je leden zitten bij deze constructie toegang tot dezelfde omgeving, maar het verschild per lid waar hij of zij bij kan in je community. Waar je betalende lid toegang heeft tot alles, heeft iemand die alleen een training heeft gekocht maar tot één onderdeel toegang.

Mocht je je afvragen of de tweede constructie ook kunt toepassen door verschillende Facebook groepen te maken. Ja dat kan, maar dat zou ik je niet adviseren. Doordat je leden in een eigen community in  één omgeving bij elkaar zitten, bouwen zij daar met zijn allen aan het succes van deze omgeving. Hierdoor wordt je omgeving steeds groter en waardevoller. Maak je hier verschillende Facebook groepen van, moet je binnen iedere groep opnieuw engagement opbouwen. Dat is gezien de moeite en tijd die je daarin steekt erg zonde.

Daarnaast willen leden niet uit groep A gehaald worden om vervolgens verder te gaan in groep B. Zij zijn dan namelijk alles kwijt waar zij in groep A aan gebouwd hadden. Denk bijvoorbeeld aan vriendschappen en de status die zij inmiddels hebben binnen de groep.

9. Privacy

Privacy in het online landschap is de afgelopen jaren vaak in het nieuws. Veel mensen voelen zich niet prettig bij het idee dat grote partijen alles over hen weten. Waar je bent, wat je leuk vindt, wat je vanavond voor eten klaarmaakt en noem het maar op. Deze ‘big data’ wordt door commerciële bedrijven zoals Google en Facebook gebruikt om geld aan te verdienen.

privacy slot

Voordeel van weinig privacy

Het voordeel dat Facebook big data verzameld, is dat je hierdoor heel gemakkelijk je doelgroep weet te targeten met Facebook Ads.

Nadelen van weinig privacy

Het nadeel is dat naast jij, ook Facebook met groepen aan de data van jouw leden geld verdiend. Ook is je Facebook account gekoppeld aan ‘je hele leven’. Dit maakt het dat sommige mensen het lastig vinden om deel te nemen aan een Facebook groep. Geef jezelf maar eens bloot op een openbaar platform.

Er zijn niches die hier zich gemakkelijk voor lenen, maar er zijn er ook waar dit wat gevoeliger ligt. Denk bijvoorbeeld aan een community voor burn-outs, ADHD of echtscheidingen. Staan deze in een eigen afgesloten omgeving, zien we dat er ruimte ontstaat om jezelf bloot te geven. Leden zijn dan in een omgeving met puur en alleen mensen die dezelfde reden hebben om samen te komen.

box of shame

Houd bij privacy dus rekening met je doelgroep en niche; Is het een groep mensen die waarde hechten aan privacy? Belicht je community onderwerpen waar openlijk of liever in een besloten omgeving over wordt gesproken?

10. Gratis

gratisFacebook is gratis en iedereen heeft de vrijheid om deze tool te gebruiken. Ook het maken van groepen is gratis. Dit maakt het een aantrekkelijke optie wanneer je net met je business start. Je kunt gratis aan de waarde van je merk bouwen, waardevolle connecties creëren en je following opbouwen. Het maakt Facebook een goede eerste stap.

Het grote voordeel ‘gratis’ is tevens ook een groot nadeel. Doordat Facebook een gratis karakter heeft, wekt het bij mensen al snel een gratis gevoel op. Dat is niet het gevoel waar je naar opzoek bent bij het delen van betaalde en waardevolle content.

Niemand betaald graag voor iets dat ‘gratis’voelt.

Verkoop je een betaald memership of online trainingen, adviseer ik je dus om voor een eigen community te gaan. Je leden komen na aankoop in jouw exclusieve omgeving terecht. Deze straalt direct de waarde uit die het verdiend.

Kortom…

Facebook is een geweldig platform voor snelle communicatie en wanneer het ‘nu’ belangrijker is dan de historie. Het grootste gedeelte van de mensen is al actief op Facebook. Dat maakt het voor je leden laagdrempelig om actief deel te nemen in je community. Daarnaast is het opzetten van een Facebook groep gemakkelijk, snel en gratis. Wil je een volledig gratis omgeving opzetten of start je net met je business, dan is een Facebook Groep een goede oplossing.  Met de eenvoud en toegankelijkheid is het een prima basis.

Heb je juist een idee dat complexer in elkaar steekt dan de basis die Facebook biedt, betalen je leden voor toegang of wil je een omgeving neerzetten die bijdraagt aan de SEO van je business? Dan is een eigen niche-community jouw match. Een exclusieve omgeving waarin jij de regie in handen hebt.

I have got the power

Door

Lianne

op 2 February 2018

Hallo Nathalie, wat een interessant artikel zeg! Is het ook mogelijk om op Facebook een groep te maken waar je voor moet betalen om lid van te worden? Ik heb dit namelijk wel eens gezien, dat je kan kiezen voor een betalende en niet betalende groep waarbij de betalende groep extra's krijgt. Ik ben wel benieuwd hoe dit werkt, maar daar weet jij vast het antwoord wel op! Alvast dank je voor je reactie, groetjes Lianne

Door

Bram Haustrate

op 4 March 2018

Hallo, Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben ten einde raad... Ik heb onlangs deze pagina aangemaakt https://www.facebook.com/FotoclubBrakel/ Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat wanneer ik een tekst op de pagina post deze niet op de tijdlijn komt van likers en volgers. Maar wanneer ik dan een foto post is deze dan wel op hun tijdlijn te zien... Kunnen jullie mij aub helpen? Ik heb al van alles opgezocht en geprobeerd maar niets helpt... Alvast Bedankt! Bram

Door

Yvonne

op 4 June 2018

Ik heb een online leeromgeving bij Kajabi ingericht, erg klantvriendelijk en professioneel uitziend en waar ik erg blij mee ben. Is dit te koppelen en zo nee, is dit makkelijk om te zetten?

Reactie plaatsen