Page content

Branding

Branding

Wat is Branding?

Een algemene omschrijving voor de term “branding” is het aanzien van een bedrijf, website of individu. Branding bepaalt het karakter van een bedrijf in vorm van de identiteit en de uitstraling die hieraan gegeven wordt. Het is de manier waarop een bedrijf, website of individu zich in een markt wil profileren, het bewust bouwen aan je merk dus. Het is een zeer veelomvattend begrip dat in alle facetten van de bedrijfsvoering terug komt. De marketingactiviteiten die worden ingezet met betrekking hierop wordt “brand management” genoemd. Personal branding is de manier waarop je je als individu neer wilt zetten. Een merk, naam, logo of slogan wordt aangeduid als een “brand”.

Het is van belang om goed na te denken over branding. Het is een essentieel onderdeel van een lange termijn strategie (pull strategie). Een uitstraling die gevormd wordt is immers lastig om te buigen. Daarbij zal branding een belangrijk onderdeel vormen van de eerste indruk die op een doelgroep gemaakt wordt. Consistentie in deze uitingen en bedrijfsvoeringen zijn hierbij van groot belang, ook om de herkenbaarheid van bedrijf, website of jezelf als individu te vergroten. Je “brand” moet dan ook in iedere on- en offline uiting terugkomen. Denk hierbij onder andere aan het logo, de website, communicatie uitingen of de inrichting van een kantoor. Branding moet tot in detail worden doorgevoerd. Het bepaalt de “tone of voice” van een bedrijf, website of individu.

Vaak wordt op basis de branding een keuze gemaakt om verder te verdiepen in een bedrijf of website óf deze in het vervolg te negeren omdat er géén toegevoegde waarde in gezien wordt. Met branding creëer je dus ook een bepaald verwachtingspatroon bij je doelgroep. Andersom is ook het geval: een goede branding zal een specifieke doelgroep aantrekken.

De keuze voor een specifieke richting met betrekking tot branding hangt af van een aantal factoren:

  • De visie en de doelstelling van een bedrijf, website of individu;
  • De gewenste uitstraling;
  • De onderscheidende waarden;
  • De missie en cultuur;
  • Een passend thema (communicatie-uiting);
  • De communicatiemiddelen en de vormgeving hiervan.

Branding kan gezien worden als voortraject voor al je marketing activiteiten. Het is een basis waarmee de identiteit van een bedrijf wordt vormgegeven. Branding is een weergave van de manier waarop je je wilt positioneren en geeft je normen en waarden aan. Hiermee geef je dus inhoud en context aan iedere vorm van marketing.

Door een effectieve inzet van branding, creëer je een vorm van interactie met je doelgroep en kun je de perceptie van je merk beïnvloeden. Om dit kracht bij te zetten is het goed om dit te versterken met associaties. Dit kan er zelfs aan bijdragen dat loyale klanten kunnen uitgroeien tot actieve ambassadeurs.