Klantbehoefte

Wat is klantbehoefte?

Een klantbehoefte is dus een product of dienst die een persoon nodig heeft of graag wil hebben als er geen directe noodzaak voor is. In sommige gevallen is de doelgroep zich hier zelf nog niet van bewust.

Het is van belang om deze term in het juiste verband te zien. Een behoefte wordt onterecht vaak als middel gezien. Een auto is een middel om een gebruiker van meer mobiliteit te voorzien. In dit voorbeeld is mobiliteit een behoefte. Een tuinliefhebber heeft geen behoefte aan een grasmaaier maar aan een mooi, strak gazon. De grasmaaier is een middel om in een behoefte te voorzien.

Een bedrijf dat klantgericht bezig is, zal zich richten op het voorzien in klantenbehoeften. Dit bedrijf zal zich vooral richten op onvervulde behoeften. Deze behoeften kunnen ook wensen zijn waar nog niet in is voorzien. Een bedrijf dat hier op inspringt, zal het welbekende gat in de markt ontdekt hebben. Een onvervulde behoefte zal immers leiden tot een tekort of knelpunt.

Een consument kan zich bewust zijn van een klantbehoefte, maar kan zich ook niet bewust zijn van een bestaande behoefte. Een onbewuste behoefte wordt ook wel een latente behoefte genoemd. Deze behoefte is onzichtbaar aanwezig. In veel gevallen wordt een consument hierop attent gemaakt als er een oplossing voor de behoefte geboden wordt. Veel bedrijven doen dit door innovaties te introduceren. De doelgroep wordt bewust gemaakt van een behoefte die ze zelf niet in de gaten hadden, maar wel willen oplossen nu dit inzicht er is.

Een klantbehoefte kan in kaart worden gebracht door een marktonderzoek. Een marktonderzoek dat op een efficiënte wijze wordt uitgevoerd, zal inzichten kunnen geven waar de klantbehoeftes liggen. Ook een goed uitgevoerd klanttevredenheidsonderzoek kan prima inzichten geven in de klantbehoefte van de bestaande doelgroep.