Merk

Wat is een merk?

Een merk is een veelomvattende term. Het is een handels-, product- of dienst identificatie waarmee een bedrijf of organisatie onderscheidend is ten opzichte van andere aanbieders. Een merk wordt visueel vormgegeven door een bepaald woord of afbeelding waar een bedrijf of organisatie zich mee kan identificeren. In dit opzicht geeft het een identiteit van een bedrijf weer en is het een voorstelling van een bepaald bedrijf of organisatie.

Een merk is echter meer dan een logo. Een logo is (een visueel) onderdeel van je merk. Een merk is een combinatie van de weergave hoe een bedrijf wilt overkomen en hoe het uiteindelijk overkomt bij het publiek. Een merk is dus een vertaling van alle facetten van een bedrijf. Een uitstraling en een imago zijn ook onderdelen van de vormgeving van een merk. De doelgroep is dus een onderdeel van het merk. Een bedrijf vormt de basis om een merk vorm te geven. De doelgroep zal de gedachte hierbij bepalen op basis van ervaringen. Deze combinatie van factoren zal een merk vormen.

Een merk wordt vormgegeven met (een combinatie) van letters en cijfers of een bepaalde afbeelding. De rechten van een merk wordt juridisch vastgelegd zodat een merkeigenaar de enige partij is die het merk (binnen een bepaalde regio) mag gebruiken. Ondanks dat een merk een niet tastbaar concept is, is het heel belangrijk de keuze hiervoor goed te overwegen. Een grote verandering aan een merk zal ten koste gaan van de herkenbaarheid van een bedrijf. Daarom is het verstandig om alleen details aan het merk te veranderen als hier behoefte voor is. Een merk voegt dus waarde toe aan een onderneming door te zorgen voor herkenbaarheid.

Het merk is een essentieel onderdeel van een lange termijn strategie (pull strategie) en zal een belangrijke bijdrage leveren aan de herkenbaarheid van een bedrijf of aanbod. Een merk bevat dan ook alle facetten van een bedrijf:

  • Het is een weergave van wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf;
  • Een merk in vorm van een logo zorgt voor de visuele herkenbaarheid van een bedrijf en vormt een onderdeel van de branding van een bedrijf.