Page content

Merkcultuur

Merkcultuur

Wat is een Merkcultuur?

Op basis hiervan zal een “sterk merk” gevormd kunnen worden. Een sterke relatie tussen de mens (medewerkers én doelgroep) en het merk is erg belangrijk. Een merkcultuur wordt immers opgebouwd door mensen en niet door alleen middelen.

In veel gevallen zullen de mensen achter het merk, de waarde van een merkcultuur bepalen. Deze mensen kunnen immers invloed uitoefenen op de kracht en het onderscheid van merken. Daarnaast zijn deze personen verantwoordelijk voor de vormgeving van een merk en kunnen ervoor zorgen dat het imago (de merkcultuur) hiervan goed is. Dit kunnen zij doen door het vormgeven van de verbinding tussen het merk en de doelgroep.

Het vormen van een sterke merkcultuur wordt steeds belangrijker. Hiermee wordt een onderscheidend vermogen van een product of dienst geïdentificeerd. Daarnaast zal dit een positieve bijdrage leveren in de betrokkenheid van de doelgroep. Hierdoor kunnen deze mensen zich niet alleen gaan profileren als actieve ambassadeurs maar ook zorgen voor een hogere klantwaarde. Met een sterke merkcultuur wordt een mindset immers beïnvloed.

Een merkcultuur kan een weergave vormen van de passie en authenticiteit. Deze openheid zal zorgen voor een veel hogere “gunfactor” en zal er sneller worden ingegaan op het aanbod van een bedrijf. Belangrijk is wel dat de beloftes worden nagekomen door een bedrijf.

Een sterke merkcultuur zorgt ook voor vertrouwen bij de medewerkers van een organisatie. Een betere interne besluitvorming en communicatie zal de organisatie een krachtige uitstraling geven naar buiten toe. Deze cultuur gestuurde organisatie zal richting geven aan zowel de organisatie als de individu hierachter.