Page content

Proefperiode

Proefperiode

Wat is een proefperiode?

Een proefperiode wordt veel gebruikt bij het aanbieden van diensten. Hierbij wordt aangeboden dat een geïnteresseerde doelgroep een bepaalde, vooraf vastgestelde, periode gratis of tegen een sterke korting gebruik kan maken van een dienst. Deze periode waarbij de doelgroep tegen aantrekkelijke financiële voorwaarden gebruik kan maken van het aanbod wordt ook wel een proefperiode genoemd. Een gebruiker kan in dit geval beoordelen of een dienst aan de verwachtingen voldoet en kan hier zonder verplichtingen afscheid van nemen.

De achterliggende (marketing) gedachte is dat de doelgroep na deze periode al zo gewend is aan de toegevoegde waarde van het aanbod, dat er minder snel afscheid van genomen zal worden. Hierbij wordt op geraffineerde wijze gebruik gemaakt van het endownment effect, het verschil in waarde dat een consument toekent aan een dienst waar deze persoon wel of geen beschikking over heeft. De gebruikers zullen het gevoel hebben dat ze de beschikking hebben over het aanbod en hierdoor een hogere waarde hier aan geven.

Een ander groot voordeel voor zowel de aanbieder als de gebruiker is dat deze constructie vertrouwen uitstraalt. De organisatie die deze constructie aanbiedt kan zich meteen bewijzen als betrouwbare aanbieder. Daarnaast kan door het aanbieden van een proefperiode direct contact met de doelgroep worden gemaakt en kan de aanbieder zich profileren met de toegevoegde waarde van het aanbod in combinatie met de servicegraad.

Een proefperiode is vergelijkbaar met de proeftijd in arbeidsrelaties. Door gebruik te maken van een proeftijd kunnen werknemer en werkgever een mening vormen of de samenwerking aan de verwachtingen voldoet. Hiervan is ook sprake bij een proefperiode. Beide partijen kunnen zonder verdere verplichtingen afscheid van elkaar nemen.

De lengte van een proefperiode kan van invloed zijn op het conversie resultaat. In een aantal gevallen is het soms beter om voor een langere proefperiode te kiezen om de doelgroep voldoende tijd te geven om met het aanbod kennis te maken. Dit is meetbaar met behulp van een A/B test.