arrow_drop_up arrow_drop_down
Sympathie

Sympathie

Wat is sympathie?

Sympathie is een term die overeenkomstig is met een gunfactor, het aardig gevonden worden in de ruimste zin van het woord. Sympathie heeft te maken met een emotionele toestand waarin een mens zich bevindt, ten opzichte van een andere persoon of organisatie. Een persoon die sympathie heeft voor een andere partij kan zich inleven in de handelingen die deze persoon heeft of het gedachtegoed van een andere partij. Een sympathisant kan gezien worden als een fan of liefhebber die bereid is om de andere partij te steunen. Sympathie komt voort uit gelijkenissen, complimenten, gezamenlijke inspanningen en ervaringen die twee partijen met elkaar hebben. Sympathie wordt opgebouwd door de ervaring die iemand met een andere partij opbouwt. Hierbij kunnen invloeden van anderen of de effecten van groepsvorming een belangrijke rol spelen. Daarnaast spelen communicatiekanalen als internet en (social) media vaak een belangrijke rol. Hierdoor is sympathie een belangrijk wapen dat het “gewoon (rationeel) nadenken” kan uitschakelen. Sympathie wordt dan ook gezien als één van de overtuigingsprincipes van meester psycholoog (en overtuiger) Robert Cialdini. Een organisatie kan door specifieke handelingen veel voordeel halen uit de kracht die sympathie met zich meebrengt. Het persoonlijke verhaal (storytelling) achter een bedrijf kan hierbij een rol spelen, een manier waarop een bedrijf (zelfs bij tegenslag) in het nieuws komt kan van invloed zijn, maar ook het handelen en de bijbehorende communicatie dat een bedrijf naar buiten brengt kan een rol spelen. Een bedrijf dat goede doelen steunt kan vaak rekenen op veel sympathie. Zelfs sponsoring van een populaire sportclub kan leiden tot veel sympathie. Een doelgroep kan hierdoor veel sneller geneigd zijn om het aanbod van een organisatie af te nemen. Een bedrijf verzameld hierdoor meer fans die zelfs uit kunnen groeien tot loyale ambassadeurs. De gunfactor met betrekking tot succes van het bedrijf wordt hiermee groter. Dit verklaart ook waarom veel bedrijven gebruik maken van de “like button”, met deze knop kan een gebruiker van een product of dienst deze aanbevelen aan anderen. Met deze sociale interactie wordt sympathie overgebracht en wordt een imago gecreëerd. Het tegenovergestelde effect kan ook een rol spelen. Een bedrijf dat negatief de aandacht trekt of in opspraak raakt kan in een kort tijdsbestek veel sympathie kwijtraken. Dit geeft de vergankelijkheid van deze term aan en de kracht die hieruit voortvloeit.
Reactie plaatsen