Page content

Community Building

Community Building

Wat is community building?

De letterlijke vertaling van het begrip “community building” is “het bouwen van een gemeenschap” of “gemeenschapsvorming”. Een community bestaat uit een groep mensen die overeenkomstige eigenschappen, doelstellingen, uitdagingen of interesses hebben. Community building is het vormen van een groep bestaande uit gelijkgestemde individuen. Deze segmentatie zorgt voor een band tussen de leden van de gemeenschap. Binnen een community kunnen mensen (online) met elkaar in gesprek gaan. Deze gemeenschap is dan ook een uitstekend platform om kennis en informatie te delen.

Een community is in zekere zin te vergelijken met een social media platform, maar biedt een veel groteremeerwaarde. Bij een community wordt de privacy optimaal gewaarborgd en kan gezien worden als een veilige omgeving. Dit is lang niet altijd het geval bij social media.

Daarnaast is een community volledig naar wens in te richten en kun je dit platform volledig zelf beheren.

Voor veel organisaties biedt een community dan ook zeer interessante mogelijkheden. Community building is een groeiend onderdeel binnen de huidige marketingactiviteiten. Er is immers een direct contact met de (gerichte) doelgroep. Dit geeft niet alleen inzichten wat er binnen een doelgroep leeft, maar kan ook gezien worden als een interessant platform om nieuws te verspreiden. In die zin kun je een community ook zien als een “digitaal netwerkplatform”.

Met een community faciliteer je een omgeving waarin je een doelgroep kunt binden. Door de drempel om te participeren in de community zo laag mogelijk te houden, kun je in een relatief korte tijd veel mensen aan je binden en een groot sociaal netwerk opbouwen. Een aantrekkelijk ingerichte community kan een grote groep loyale klanten opleveren die ambassadeurs kunnen worden van een merk of organisatie.

De interactiviteit van de leden binnen dit platform zal een belangrijk onderdeel vormen van de kracht van de community. Hiermee wordt het grootste verschil aangegeven met de meeste marketingstrategieën. In tegenstelling tot het primair richten op verkoop, is community marketing gericht op de waargenomen behoeften van een doelgroep.

Hoe kan community building jouw bedrijf helpen?

Check onderstaande video van Tonny waarin hij uitlegt hoe community building zijn business heeft veranderd.