Gamification

Wat is gamification?

De meeste mensen zijn competitief ingesteld. Ons brein motiveert ons als we een uitdaging zien waarvan we de kans reëel achten dat we deze uit de weg kunnen nemen. Een spelelement zal de competitiedrift van een persoon aanwakkeren. We willen de beste zijn of minimaal goed scoren. Dit wordt gamification genoemd. Dit is dan ook een uitstekende methode om een betrokkenheid van een community bezoeker te verhogen.

Om een maximale interactiviteit van de gebruiker te realiseren, kunnen er elementen als challenges, karmapunten en leaderboards in een community geïntegreerd worden. Hierop kan een bezoeker zijn of haar score waarnemen en vergelijken met andere bezoekers. Gamification zal een bezoeker motiveren om de eigen score te verhogen om hierdoor een bepaalde voldoening te krijgen en trots te kunnen zijn op zichzelf. Op deze manier wordt interactie beloond en is er meer activiteit binnen de community. Dit gedrag zal aanstekelijk werken op anderen waardoor er meer activiteit is binnen de community.

De “competitiedrift” wordt versterkt als we extra punten kunnen realiseren met het geven van waardevolle antwoorden. Op deze manier wordt een game element, waar het woord “gamification” vanzelfsprekend uit voortkomt, ingezet in elementen van online marketing. Er wordt op een geraffineerde wijze ingespeeld op de behoefte aan waardering, een behoefte die ieder mens immers heeft.

Gamification in je marketing: de 'Secret Sauce'?

Bekijk onderstaande video en zie hoe diensten zoals SnapChat en PokemonGo Gamification (spelelement) gebruiken om meer succes te behalen.